Nezapomeňme v létě doplňovat minerály

22. srpna 2020 Beauty Health Energy Lucie Tužová

Pokud jste i Vy sportovní nadšenci jako my ve Well You, a nebo se nadměrně potíte, ztrácíte tak důležité minerály, které je potřeba doplňovat. V letních horkých dnech bychom neměli zapomínat na pravidelný pitný režim a na kvalitní potraviny, ve kterých nalezneme adekvátní množsví minerálních látek, které si tělo nedokáže vytvořit. Jaké minerály si tedy vybrat? To vše se dozvíte v tomto přehledném článku.

Nedostatek minerálních látek a stopových prvků může být spojen s vyčerpáním, s pocitem ztráty energie, nebo s potížemi s usnutím. Nejjednodušší je proto zajít k lékaři na krevní testy. Pokud je ovšem vaše strava pestrá a obsahuje dostatek zeleniny a ovoce, minerální látky by vám z běžné přirozené stravy měly bohatě stačit. Jste-li však profesionální sportovec a nebo sportujete intezivně v letních měsících, je doporučeno minerály doplňovat v doplňcích stravy.

Jak tvrdí Zdeněk Vilikus, přednosta Ústavu tělovýchovného lékařství 1. Lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice: „Pot obsahuje kromě vody také minerály, kterými jsou sodík, hořčík, draslík a chlór. Obsah těchto látek se nedá přesně vyčíslit, protože je velmi individuální. Ztráty solí potem znamenají nutnost doplňování nejen vody, ale i minerálů, zvláště při silném pocení při těžké práci, sportovních výkonech nebo při horečce.“

Elektrolyty a jejich funkce

Minerály mohou působit jako elektrolyty, tedy nést a po těle transportovat elektrický náboj. Tyto „proudy“ řídí funkce všech nervů a svalů v těle a hrají tak zásadní roli v hydrataci, nervových přenosech a svalových kontrakcích. Důležité je tedy nejen dostatečné množství, ale i vhodný poměr minerálů mezi sebou. Je-li poměr např. sodíku a draslíku narušen, tato nerovnováha může vyústit ve svalové křeče (tzv. sodíko - draslíková pumpa).

„Pot obsahuje kromě vody také minerály, kterými jsou sodík, hořčík, draslík a chlór.“

Minerální látky se podílejí na výstavbě tělesných tkání, podmiňují stálý osmotický tlak v tělesných tekutinách (podmiňují tedy hydrataci), aktivují a kontrolují metabolické pochody. Uplatňují se i jako aktivátory hormonů a enzymů. 

Nejdůležitější minerály a co je obsahuje

Rozlišujeme dle velikosti:

  1. Makroelementy - vápník, hořčík, draslík, sodík, fosfor, chlor a síra
  2. Mikroelementy - zinek, selen, železo, jód, měď, mangan, chróm
  3. Stopové prvky - křemík, nikl, bor, vanad

Vápník nejen pro silné kosti a zuby

Kalcium má největší zastoupení v těle (v zubech a kostech). Je to velmi důležitý prvek v těhotenství. Kalcium mimojiné řídí vstup látek do buněk i jejich vylučování z nich. Mimo to kalcium působí na srážlivost krve a citlivost nervů a svalů. 

  • Zdroje: luštěniny (zvláště sója), tmavozelená zelenina (brokolice, kapusta, špenát), mák, lískové a vlašské ořechy, mandle, sezamová a slunečnicová semena, klíčky, mléčné výrobky.

Hořčík proti svalovým křečím

Hořčík je nezbytný pro regeneraci svalů. Reguluje srdeční rytmus, chrání nervy a pomáhá tělu využívat vitaminy C, E a přeměňovat glukózu na energii. Je nepostradatelný pro metabolismus enzymů. Většina lidí má hořčíku nedostatek, který se projevuje křečemi ve svalech, závratěmi, nervozitou, střídáním průjmu se zácpou, nebo tikem v oku. 

Také v období těhotenství a kojení se bez většího přísunu hořčíku neobejdete. Pro dobrou aktivaci hořčíku musíte mít dostatek vitamínu E a vápníku.

  • Zdroje: zelená listová zelenina, luštěniny, různá semínka, ořechy, celozrnné obiloviny a výrobky z nich, pšeničné klíčky, jablka, ryby, klíčky.

Draslík a sodík pro přenos nervových impulsů

Draslík pomáhá ke správné činosti svalů, především srdce, naopak sodík v nadměrném množství zvyšuje krevní tlak a zatěžuje ledviny. Vyšší příjem sodíku způsobuje také ztráty draslíku v těle. Nedostatek draslíku se projevuje únavou, slabostí, zácpou, nespavostí a dochází k poruchám srdečního rytmu.

  • Zdroje: Draslík – brambory, luštěniny, celozrnné obiloviny, ořechy.
    Sodík – sůl.

 

Po záteži, a to zejména v letních měsících, je vhodné konzumovat především magnezium (hořčík), které je hojně obsaženo v minerální vodě Magnesia nebo v šumivých tabletách. Sodíku máme dostatečné množství v běžné stravě, nicméně i draslík je velmi důležitý, a to především pro správnou činnost srdce a nervové soustavy.

VYZKOUŠEJ PROGRAM BE FIT NA 7 DNÍ ZDARMA!

Jdu do toho

Komentáře k článku

Váš komentář