Posťte se a dosáhnete očisty!

12. února 2021 Beauty Energy Lucie Tužová

Pojem půst lze uchopit jak z hlediska náboženského, léčebného, a nebo také z hlediska zdravého životního stylu. V posledních letech půst představuje velmi diskutované téma. Trendem je především na jaře jako prostředek detoxikace organismu. My se o něm však budeme bavit jako o dlouhodobé kůře, která může znamenat změnu životního stylu. Je to způsob prevence onemocnění, duševní očisty, oddálení stárnutí a zároveň redukce tuku. Jaké typy půstu existují a jak moc efektivní je přerušovaný půst si můžete přečíst v tomto článku.

Postíme se, jestliže se zřekneme potravy, omezíme její množství na minimum nebo na určité potraviny, které jsou prospěšné pro naše zdraví.

Role půstu v náboženství

V literatuře najdeme odkaz na postní období již v dávné antice, kdy se očistná síla půstu přenesla i do duchovní sféry. Odmítnutí jídla a potlačení tělesné potřeby nasycení bylo považováno za meditační prostředek následně v křesťanské či buddhistické víře.

V křesťanství je postní doba obdobím přípravy na Velikonoce, přičemž nejde pouze o zřeknutí se jídla ale také všeho, co je pro život postradatelné. V západní církvi začíná postní doba Popeleční středou a trvá 40 dní (neděle se nepočítají). Ve východní církvi začíná „Velký půst“ v pondělí 7. týdne před Velikonocemi a končí v pátek 9 dní před Velikonocemi. Kromě jídla se zde půst vztahuje i na absenci alkoholu.

V islámu je nařízen půst během měsíce ramadánu, v němž začal být proroku Muhammadovi zjevován Korán. Půst se v měsíci ramadánu týká také kouření a sexu.

V judaismu existují veřejné postní dny, které zahrnují 7 různých půstů. Postní dny jsou spjaty s duševní očistou, sebezpytováním a studiem a jsou spojovány s obdobou oběti (dříve oběť zvířete, nyní svého "masa a tuku").

Léčebný účinek půstu a jak dlouhý půst zvolit

Půst ovlivňuje nejen fyzickou ale i psychickou kvalitu zdraví. Organismus během postních dní odpočívá a veškerou energii, kterou by za normálních okolností věnoval trávení, věnuje očistě a regeneraci. Pomáhá odstranit odpadní produkty látkové výměny, vyvolává rozklad tuků, zvyšuje vyměšovací schopnost plic, jater, ledvin, kůže a sliznic. Už první den se sliznice dýchacího traktu znečišťuje, jazyk se pokryje bělavým povlakem, dech mírně zapáchá, moč se zbarvuje a obsahuje usazeniny. Rovněž i tlusté střevo prodělává očistu. 

Existuje několik variant, jak dlouho se postit. Můžete se postit jeden den v týdnu, např. v neděli, kdy konzumujeme pouze vodu případně zeleninové a ovocné šťávy. Postit se lze i celý týden či déle. V tomto případě však doporučuji půst konzultovat s lékařem a zvolit periodicitu půstu - zda aplikovat půst pouze jednorázově či opakovaně.

Půst není vhodný pro děti, kojící matky, těhotné ženy a osoby trpící diabetem a kolísavým tlakem.

Tento druh půstu však osobně nedoporučuji, protože hladina cukru v krvi by měla být v optimálním případě stále na stejné úrovni, přičemž v období půstu rapidně klesá a pro určité jedince může způsobovat mdloby. Nasadí-li se následně běžná strava, vše se ukládá do buněk o to víc a glykémie opět neúměrně roste. Proto raději volím umírněnější variantu přerušovaného půstu.

Přerušovaný půst a jeho překvapivé účinky

Metoda přerušovaného půstu neboli intermittent fasting je založena na střídání časových úseků, kdy jíte, a doby, kdy se postíte. Nejčastěji se doporučuje půst v režimu 16/8 pro muže a 14/10 pro ženy. První počet hodin znamená dobu půstu a druhý dobu věnovanou jídlu. Tedy režim 14/10 představuje 14 hodin bez jídla a 10 hodin s jídlem. Takto se půst praktikuje každý den. Do 14ti hodin bez jídla započítáváme i dobu spánku.

Strava by v době bez půstu měla být zdravá a bohatá na vitamíny, vlákninu, bílkoviny, kvalitní tuky a nepostradatelné komplexní sacharidy.

Forma přerušovaného půstu je založena na jednoduchém principu. Jakmile konzumujeme potravu, uvolní se z buněk hormon inzulin, který napomáhá spalování cukrů z přijaté potravy. Makroživiny se však pálí v následujícím pořadí - nejprve cukry, posléze tuky a naposledy bílkoviny. Proto svaly ztrácíte až v poslední fázi redukce.

Pokud si tedy dobu mezi jídly vhodně prodloužíte, bude tělo nuceno sáhnout právě do nashromážděného tuku.

Opět však akcentuji, že ne každý jedinec může půst absolvovat. Půst není vhodný pro osoby s tendencí k omdlívání, s výkyvy hladiny cukru v krvi, či pro cukrovkáře a jiné osoby.

Začněte proto s přerušovaným půstem např. jednou - dvakrát týdně a pozorujte účinky na Vaše zdraví. Tento druh půstu je vhodný především pro tělesnou očistu, ale už méně působí jako prostředek k duševní očistě s ohledem na umírněnost této metody.

VYZKOUŠEJ PROGRAM BE FIT NA 7 DNÍ ZDARMA!

Jdu do toho

Komentáře k článku

Váš komentář