Konečně lehké nohy a žádné křečové žíly

30. prosince 2020 Beauty Lucie Tužová

Pokud vás trápí pocit unavených nohou, vaši příbuzní trpí na křečové žíly, nebo se u vás již objevují náznaky křečových žil, můžete preventivně napomoci jejich eliminaci. Absolutní prevence neexistuje kvůli genetické predispozici, ale aplikováním pár kroků jejich vznik můžete značně ovlivnit. Jaké typy křečových žil známe, co nám pomůže a čemu bychom se měli vyhnout? Pojďme se na tento problém podívat blíže.

Pomalu přichází letní měsíce, což je nejlepší období pro lékařské vyšetření křečových žil. V těchto horkých dnech jsou totiž tzv. varixy vidět nejlépe. Nemoc označovaná zkratkou CVD (Chronic Venous Disease, chronické žilní onemocnění) se jako první projevuje pocity těžkých nohou, otoky, či přímo tzv. "žilními" bolestmi. V tomto počátečním stadiu zůstává onemocnění u čtvrtiny lidí neléčené, protože jsou příznaky často přehlíženy a návštěva lékaře oddalována.

S varixy mají větší problémy ženy než muži. Pravděpodobnost vzniku chronického onemocnění žil zvyšuje kromě pohlaví také dědičnost, nevhodný životní styl, užívání hormonální antikoncepce nebo počet těhotenství, které znamenají větší zátěž pro žilní systém.

Krev v žilách nohou směřuje vzhůru k srdci a opačnému toku krve zabraňují žilní chlopně. Jsou-li však tyto chlopně poškozené nebo slabé, tvoří se tzv. křečové žíly, které mají za následek bolestivé stahy (křeče) a otoky. K oslabení žilních stěn dochází s narůstajícím věkem, v době těhotenství, u obézních, při častém dlouhém stání nebo sezení. Rizikovým faktorem je také nošení těžkých břemen, nošení příliš těsných kalhot a staženého pásku, pokládání nohou křížem nebo kouření.

Co je "svalová pumpa"? 

Posílením svalů v okolí těchto povrchových žil, pomáháme při pohybu vytlačovat krev v těchto žilách nahoru směrem k srdci. Každý krok při chůzi nebo vhodném sportu tak vlastně kvůli svalům pumpuje krev nahoru, i když jsou žíly značně porušené. Aktivní sport je tedy nejlepší prevence CVD, jsou však i sporty, které vám mohou ublížit. Pokud máte sklony ke vzniku křečových žil, vynechejte silové cvičení a sport s tělesnými otřesy (aerobik, skákání na trampolíně, běh pouze po měkkém povrchu atd.). Správná pohybová aktivita zabraňuje zhoršení stavu křečových žil, neboť prokrvuje tkáně, zesiluje svalstvo nohou, odvodňuje oteklé části a zrychluje průtok krve. 

Rozeznáváme několik typů křečových žil. Jednak se může jednat o retikulární varixy (metličky), které jsou spíše kosmetickým problémem, přes nekmenové varixy (rozšířené vedlejší větve hlavních kmenů), až ke kmenovým varixům, kdy jsou postiženy hlavní žilní kmeny. Nejhorším stadiem jsou bércové vředy.

Jaké jsou preventivní kroky proti vzniku a šíření varixů? 

  1. Hýbejte se! Doporučujeme pravidelně plavat, jezdit na kole, běhat na lyžích, věnovat se turistice a golfu.
  2. Střídejte teplotu vody při sprchování, pro krevní cévy je to báječné!
  3. Sedněte si nebo lehněte a kružte chodidly v kotnících!
  4. Jezděte na kole v leže na zádech!
  5. Pokládejte často nohy do zvýšené polohy!
  6. Jezte potraviny obsahující vitamin E a C, lecitin, koenzym Q10 a rutin.
  7. Užívejte kompresní punčochy.

Co si naopak odpustit?

  1. Vyhněte se posilování dolních končetin a vzpírání.
  2. Pozor na otřesy a prudké změny pohybů! Aerobik, box nebo serfing není vhodný.
  3. Nedávejte nohu přes nohu, bráníte průtoku krve.
  4. Vyvarujte se jednostranné zátěže (sezení a stání)!
  5. Nenoste upnuté oblečení v oblasti kolen a třísel.
  6. Nechoďte do sauny, máte-li už křečové žíly

Budete-li dodržovat těchto pár pravidel, vaše nohy budou lehké, ladné a bez bolestí.

 

VYZKOUŠEJ PROGRAM BE FIT NA 7 DNÍ ZDARMA!

Jdu do toho

Komentáře k článku

Váš komentář