Role spánku v našem životě

26. července 2020 Beauty Mind Health Lucie Tužová

Řeckým bohem spánku byl Hypnos, syn bohyně noci a bratr boha smrti. Dle řecké mytologie Hypnos každý den sestupuje na zem, prochází se tiše se svou matkou a na všechny lidské tvory sesílá spánek, který je zbavuje trápení a starostí. Lidem dává sny. Jaký vliv má spánek na naše fyzické a duševní zdraví se můžete dočíst v tomto krátkém článku.

Nebylo by lepší si dát kávu, energy drink, nebo yerba maté, když máme tolik práce, která často nepočká? Opak je pravdou. Spánek je přirozenou fyziologickou potřebou. Je to regenerační mechanismus, od pradávna evolučně upevňovaný. Kdyby nebyl potřebný, evoluce by se ho už dávno zbavila. A to neudělala. Asi ví proč.

Spánek představuje fyzický a mentální odpočinek, při němž se snižuje tělesná teplota, klesá krevní tlak, zpomaluje se dýchání a snižuje se funkčnost některých smyslů. Neznamená to ale, že mozek nepracuje!

Vliv spánku na mozek a hormonální rovnováhu

Během spánku dochází v mozku k přehrávání naučených dovedností a poznatků nashromážděných během dne. K tomuto procesu dochází zejména ve fázi, kdy se nám zdají sny. Mozek také zpracovává během spánku signály z vnitřního tělesného prostředí. Nutno podotknout, že mozek během spánku zaměstnává jiné okruhy než během dne. Uvádí se, že hlava pracuje v noci více než přes den, dokonce i jeho kyslíková spotřeba je větší.

Nedostatek spánku zhoršuje proces učení, schopnost koncentrace, negativně ovlivňuje paměť a tvorbu hormonů jako je např. melatonin (i jeho sekundární produkt serotonin), jehož nedostatek souvisí s depresivními stavy. Produkce melatoninu závisí na intenzitě tmy v místnosti, proto je potřeba mít zatažené závěsy. Stejně tak se vlivem spánkové deprivace snižuje produkce růstového hormonu, který je např. velmi důležitý pro svalovou regeneraci. Zvyšuje se i hladina kortizolu– stresového hormonu. Mnohdy je spánkový deficit spojen s obezitou, neboť energii doplňujeme jinde. Navíc se dle klinické studie snižuje tolerance glukózy a hladina hormonu leptin, který ovlivňuje příjem a výdej energie v negativním smyslu.

Screen Shot 2020-06-14 at 16.29.31

Jak dlouho bychom měli spát?

Za noc bychom se měli dostat do 5 spánkových cyklů REM, přičemž jeden spánkový cyklus trvá 90 minut. Dohromady bychom tedy měli spát 7,5 - 8 hodin denně. Tato doba je však velmi individuální, neboť závisí na věku jedince, pohlaví a fyzické aktivitě jedince během dne.

Spánek probíhá ve dvou odlišných režimech, REM(z ang. rapid eye movement – rychlé oční pohyby) a NREM(non-REM – opak REM), ty se v průběhu spánku pravidelně střídají. 

Spánek dospělého člověka obvykle začíná postupným střídáním stadií NREM od prvního do čtvrtého. Nutno podotknout, že poměr REM a NREM fází se v průběhu života mění. U novorozenců tvoří fáze REM 50% celkové doby spánku, ale ve vyšším věku klesá až k 15–20%.

Při fázi REM je intenzita mozkové činnosti podobná jako za bdělého stavu, doprovází ji oční pohyby se zavřenými víčky a uvolňují se svaly. Člověk je strnulý a je obtížné ho probudit. Změny průtoku krve vyvolají u mužů erekci a u žen prokrvení vaginální oblasti. V průběhu REM fáze probíhá převážná většina snů, a proto je někdy označována jako D - stadium (dream). V této fázi spánku jsou sny výrazné až mimořádně živé a mívají bizarní a nelogický charakter.

NREM charakterizuje útlum mozkové činnosti, tělesný klid a uvolnění. Tato fáze se dělí na čtyři stádia podle hloubky spánku. V průběhu NREM dochází tělesné regeneraci, protože zjednává optimální podmínky pro syntézu základních proteinů.

 Screen Shot 2020-06-14 at 16.31.34

Řekněme si upřímně: není to skvělý pocit, když spíte hluboce a probudíte se plní energie a úsměvu? Dopřejme si kvalitní spánek a právě díky němu budeme efektivní.

VYZKOUŠEJ PROGRAM BE FIT NA 7 DNÍ ZDARMA!

Jdu do toho

Komentáře k článku

Váš komentář