Jak důležitá je lidská noha

21. července 2020 Body Heart Vít Živný

Každý den uděláme mnoho kroků, každý den stojíme mnoho minut, většinu času na sobě máme obuv, nevhodnou obuv. Mnoho z vás, čtenářů, nějakým způsobem sportuje, cvičí. Konec konců, proto jste taky tady.

Pěstujeme si pevná a vypracovaná břicha, bicepsy, tricepsy a všechny možné svaly. Pracujeme na kondici, abychom běhali rycheji, skákali výše, apod. Ale…

… málokdo se zastaví nad důležitostí a správnou péčí o naše nohy. A teď nemyslím úplně dokonalou pedikůru, ale práci s nohou, chodidlem samotným, protože to rozhodně je třeba a má to smysl. Proč? Pojďme se na důležitost práce s naší nohou podívat.

FUNKČNOST 

Začneme trochu anatomii, která mluví za vše. 

Naše noha se skládá z 26 kostí a ty se vzájemně pohybují díky 33 kloubům. Už tato čísla napovídají, že se může stát hodně špatného - zatuhnutí, vyosení, uvolnění kloubu. Každý z těchto kloubů má okolo sebe několik vazů, ty mohou praskat, natrhnout se. Dále se na kůstky upínají jednotlivé svaly, které ať už ohýbají prsty, nebo se táhnout už i z míst pod kolenem… Ty obklopují fascie - vazivové blány.

Těžko vše spočítat a ještě se naučit prostorové uspořádání… Důležitá věc pro funkčnost nohy je, aby všechny tyto struktury byly volně pohyblivé a plnily svoji funkci. 

Teď si vezměte, když jedna z nich zatuhne, nahromadí se v ní soli při svalové činnosti. Jeden drobný svalík nefunguje, zbytní a rázem ovlivní pohyb a skluznost všeho v okolí, to zapříčiní, že noha nebude plnit svoji stabilizační funkci a celá postura člověka je narušená.

Aneb, vše začíná u nohy!

Naše chodidlo je jednak úžasný pohybový pasivní aparát, díky napětí svalů, fascií a jednotlivých vazů. To vše v součinnosti působí jako pružina, trampolína a každý dopad a následný odraz je podpořen pasivní silou těchto pružných tkání.

Navíc se v našem chodidle, stejně jako v dlani nachází mnoho receptorů a různých čidel, které vnímají vše možné z okolí. Naše noha je odpovědná hlavně za stabilitu a tak jsou zde hlavně proprioceptivní receptory, které vysílají signály přes míchu, do našeho mozečku a dále motorické mozkové kůry. Tam se vše zpracovává a různé tlaky, různé povrchy, ale i bolestivé podněty dávají jasné signály, zda na chodidlo můžeme přenést naši váhu, či je potřeba uhnout.

Důležitá pro nás bude ale v rámci tohoto článku ta stabilita a vliv na posturální svalstvo.

STABILITA CHODIDLA = STABILNÍ TĚLO   

Asi ne úplně vždy tam to rovnítko patří, ale v zásadě máte vyhráno, pokud umíte dobře nastavit svůj postoj právě u chodidla.

Určitě každý z nás slyšel o ploché noze - patologie naší klenby, která jednak netvoří pevný oblouk, který by tam být měl, ale ona již zmiňovaná pružina má velmi malou, nebo často žádnou sílu. Proto například běžec s plochou nohou musí makat opravdu více, než ten, kterému noha funguje. Navíc je velmi pravděpodobné, když nefunguje noha, brzy se poraní něco dalšího.

Naše noha má klenby tři, dvě podélné (palcovou a malíkovou) a jednu příčnou (přes nárt). Pokud se nás netýká již nějaká patologie, tyto klenby vytvářejí pomyslný trojúhelník, který by měl být vaší základnou.

Obě podélné klenby jsou tvořeny hlavně plantární fascií, blánou, která je v tomto oblouku rozepjatá. Samozřejmě jsou zde i další struktury, hlavně úpony svalů, které onen oblouk podpírají a zvyšují jeho reakce na došlap či doskok.

MEZI TYTO SVALY ZAŘADÍME:

  • m. flexor digitorum brevis
  • m. quadratus plantae
  • m. flexor digitorum longus
  • m. flexor hallucis longus
  • m. peronaeus longus
  • m. tibilalis posterior
  • mm. lumbricales     

Všechny tyto svaly se podílejí na podélné klenbě a pružnosti naší nohy. Nicméně je pro vás stejně důležitá i klenba příčná a opravdu si vždy postoj hlídat podle rozložené váhy rovnoměrně na celém chodidle.

Ideální postoj splňuje:

  • Prsty jsou roztažené a mimo palce uvolněné a v extenzi
  • Palec se aktivně podílí na opoře (proto je tak silný)
  • Mimo palce máme jako hlavní zatěžované body svalové břiško pod palcem, malíkem a patu a jejich pomyslné spojnice onoho trojúhelníku

Už jenom správný nácvik postoje vám relfexivně zapojí do hry celé tělo - aktivují se hamstringy a hýždě, pracuje břišní lis a stabilizuje se hrudní koš, bránice vykonává lepší funkci, napřimuje se hrudní páteř a hlava jako pokračování páteře krční.

HALLUX VALGUS

Takto se označuje velmi častý problém nejčastěji postihující ženy. Jedná se o vbočený palec, který je jednak velmi nepěkným syndromem naší nohy, ale z funkčního hlediska noha taktéž velmi trpí. Palec, který máme od přírody velmi silný je důležitou součástí naší opory a stabilizace. Často se díky špatné obuvi, nedostatečné aktivitě abduktoru palce (m.abduktor hallucis) a také genetickým faktorům začne objevovat tento problém.

Sám o sobě má obrovský vliv na celé držení těla a při závažnějších formách je sám o sobě velmi bolestivý a doslova překáží v botě.

Řešení mírných a začínajících forem není nijak těžké, jen je potřeba opravdu začít pravidelně trénovat - manuálně palec a prsty rozcvičovat a zapojit do hry onen odtahovač - naučit se odtáhnout palec a často tento pohyb trénovat. Potom ani korektivní pomůcky, které jsou pasivní ¨berličkou” nejsou třeba. Samozřejmostí jsou kvalitní boty s prostorem pro prsty, pokud již problém nastává.

JAK NAŠI NOHU OPEČOVÁVAT?

Dnešním článkem je opět teoretický úvod pro praktické pokračování. Je vždy důležité mít povědomí o tom, jak mají věci fungovat a jak vlastně vypadají. 

Každopádně s našim chodidlem je třeba opravdu pracovat a to ať už manuálně - rozcvičovat, pohybovat, “lámat”, roztahovat kůstky od sebe, nebo cvičebně - nácvik opory, pohyb při chůzi, běhu, opory o různé tlakové body. Stejně tak vás určitě bude bavit část příjemnější - masáž. Každý by měl mít doma malý tvrdý míček s bodlinkami - ježečka, kterým své bolavé a zatuhlé nohy z bot rozmasíruje.

Příště se podíváme na moderní obuv, která nám chodidlo ničí a na cvičení, která pro vás budou inspirací, jak s nohou pracovat a tak i s celým tělem.

VYZKOUŠEJ PROGRAM BE FIT NA 7 DNÍ ZDARMA!

Jdu do toho

Komentáře k článku

Váš komentář