O našem mikrobiomu

30. září 2020 Energy Hana Lang

Naše střevní flóra je extrémně bohatá a bakterií v našich střevech máme minimálně tolik, kolik je buněk v našem těle. Zde se studie neshodují. Jedna říká desetkrát tolik, novější se přiklánějí k poměru 1:1. To by znamenalo 50-75 bilionů mirkoorganismů v našem zažívacím ústrojí. Dohromady cca 1-2kg!

 

Termín „mikrobiom“ poprvé uvedl, resp. koncept lidského mikrobiomu, navrhl v roce 2001 Joshua Lederberg, laureát Nobelovy ceny.

V našem zažívacím ústrojí najdeme 500-1000 různých kmenů bakterií. Žijí zde i viry, houby a prvoci. Dobře prozkoumaných je ovšem pouhých cca 40 kmenů. Mezi nejznámější patří bifidobakterie a laktobacily. 

Pokud je vše v pořádku, žijeme s těmito mikroorganismy v mírumilovné symbióze. 

Tak jak ony prospívají nám, tak my prospíváme jim. Pokud je vše v pořádku a v našem střevě je dostatek těchto hodných bakterií, hovoříme o střevní symbióze.

Ve střevě může dojít k přemnožení patogenních kmenů, které našemu zdraví neprospívají a mohou nám i škodit. Je-li takových bakterií příliš, je narušen rovnovážný poměr mezi hodnými a škodlivými bakteriemi a dochází k problematickému stavu zvanému střevní dysbióza.

Na náš organismus má velký vliv i rozmanitost střevního mirkobiomu – diverzita střevního mikrobiomu. Ta má vliv nejen na váhu, ale i na naši imunitu, zánětlivé procesy, náladu, psychiku a autoimunitní onemocnění.

Rodíme se se sterilními střevy, až kojením a následným pohybem na světě se náš mikrobiom vyvíjí. Každý jedinec má svůj specifický mirkobiom, který je stejně nenapodobitelný jako otisk prstu nebo DNA. 

Co narušuje náš mikrobiom?

  • přemíra konzumace cukru, sladidel, bílé mouky, mléčných produktů, špatných tuků, konzervačních látek a jiných aditiv ve stravě;
  • hormony, léky a antibiotika podávaná na léčbu různých onemocnění nebo spojená s chovem zvířat a pěstováním obilí či zeleniny…;
  • přemíra hygieny a dezinfekce, sterilní prostředí;
  • stres, nespokojenost, nesebeláska, škodlivě negativní emoce: zlost, hněv, žárlivost;
  • nedostatek pohybu na čerstvém vzduchu a v přírodě;
  • nedostatečný kontakt se zvířaty.

Je nutné si uvědomit, že pokud nefunguje správně vaše trávení, vstřebávání živin a vylučování, pak nemůže fungovat nic ostatního. 

Jak podpořit svůj mikrobiom? 

  • vařením čerstvých jídel ze surovin;
  • omezení pochutin a potravin ve stravě a všeho, co mikrobiomu škodí, viz výše;
  • dostatečným příjmem ovoce a zeleniny z ekologického zemědělství;
  • přechodem na bio potraviny;
  • pobytem v přírodě;
  • kontaktem se zvířaty;
  • dostatečným pohybem.

Zkuste pěstovat svůj mikrobiom a pozorujte účinky na své zdraví!

VYZKOUŠEJ PROGRAM BE FIT NA 7 DNÍ ZDARMA!

Jdu do toho

Komentáře k článku

Váš komentář