VITAMIN D – MOST MEZI ENERGIÍ SLUNCE a ENERGIÍ BUNĚK - 1. část                    

21. července 2020 Health Beauty Eva Podhajská

Vitamin D – v souvislosti s Covid19 skloňovaný více než dříve. Čím je tento „slunečný vitamín“ tak výjimečný? Co pro nás vlastně v našem těle dělá? Je to jen módní sezónní bublina nebo je to skutečně něco, o co bychom měli sami zodpovědně pečovat?

Pro začátek bych chtěla zmínit, že naše tělo je absolutně dokonalé. Všechno, co v něm probíhá, má svůj smysl. Chyby nedělá. Potřebuje „pouze“ dostatek kvalitních pracovníků, dobře živených, dobře komunikujích, s dostatkem kvalitních nástrojů a materiálu a uvážlivé, o všem informované velení, které vše zajistí, domluví a zkoordinuje. Hlídá se prakticky všechno. Hladinou krevních plynů počínaje, a třeba pH, hydratací a teplotou konče. Cílem je zajistit stálost vnitřního prostředí. Říká se tomu homeostáza. Jen v takovém prostředí může vše fungovat optimálně. Naším cílem by mělo být chápat, co dělá a zajistit, co potřebuje. Vitamin D patří mezi hormony, tedy jeho místo je ve velícím štábu.

Covid19 je vir. Méně probádaný, jakoby nevyzpytatelný, ale pořád vir. Jeho přítomnost aktivuje imunitní systém. Vzplane imunitní bitva – vzniká zánět. Z ne úplně jasných příčin může dojít u některých disponovaných pacientů k „přestřelení“ imunitní odpovědi a ke vzniku tzv. citokinové bouře, která je ničivá. Co je špatně? 

Jednou z možných odpovědí je právě nedostatek vitaminu D, který je v současnosti aktuální celoplošně pro celosvětové populaci . Od přelomu tisíciletí je vitamin D v popředí vědeckého zájmu a studie jeho účinků přinesly překvapivá zjištění.

ODKUD ČERPÁME VITAMIN D? 

Částečně ho můžeme získat stravou bohatou na vitamin D. Protože patří do skupiny vitamínů rozpustných v tucích, vyskytuje se v tučných potravinách jako jsou tučné mořské ryby, mléčné výrobky, vaječný žloutek, vepřovém sádlo, některé houby. Jaký asi byl podíl light trendu a tažení proti tučné stravě na nízké saturaci populace vitaminem D?

Zbytek se vytváří v kůži působením slunečního záření, resp. jeho UVB složky. V letních slunných měsících si takto dokážeme vyrobit až 90% celkového vitaminu D. V našich zeměpisných šířkách stačí 15-20 minut přímého slunce denně. Bez opalovacího krému. Vystavení celého těla je logicky lepší než pouze obličeje. Nejvíce vitaminu D máme v září po zvýšené letní expozici. Tvorbu vitaminu D blokuje sklo, krémy na opalování a oděv. Také zatažená obloha, smogová inverze a obecně zimní období.

Dr. Marc Sorenson , zakladatel Sunlight Institute, komentoval Schuit et al. (2019) studie vlivu slunce/tím i vitaminu D na obranyschopnost: „Informace o výsledcích studií vitaminu D jsou ohromující… Míra rozpadu (viru chřipky) 13krát vyšší u slunečního světla oproti tmě je pozoruhodná. To znamená, že místo izolace doma potřebujeme se buď vystavit polednímu slunci, nebo si zajít na solárium ... Sluneční světlo je nejlepší dezinfekční prostředek.“ Pokračuje tím, že říká: „Je to krásná věc, protože vitamín D může vnitřně zastavit bouři cytokinů (zánětlivá imunitní odpověď) a navenek může sluneční světlo vyčistit vzduch. Efekt dva v jednom“.

„Sluneční světlo je nejlepší dezinfekční prostředek.“

SKELETÁLNÍ/KOSTERNÍ ÚČINKY 

Dlouho se považoval za vitamin ovlivňující pouze metabolismus vápníku a fosforu. V jemné a dokonalé spolupráci zajišťuje se svým hormonálním antagonistou, parathormonem příštítných tělísek, optimální hladinu vápníku a fosforu v séru pro potřeby těla, pro stavbu kostí a zubů. Dobře prostudovaný je jejich vliv na rozvoj rachitidy/křivice, osteoporózy a osteomalacie při nedostatku vitaminu D. Suplementací řady potravin vitaminem D i jeho přímým užíváním rachitida prakticky vymizela. V těchto indikacích je vitamin D standartně používaný jako rutinní a uznávaný léčebný prostředek.

EXTRASKELETÁLNÍ ÚČINKY 

Od přelomu tisíciletí, probíhají intenzivní studie, které dokazují, že vitamin D je daleko universálnější a významnější hráč, než se myslelo. Navíc překvapivě nedostatkový. 

Co je v případě tohoto vitaminu mimořádně významné, je fakt, že reguluje činnost stovek genů. Odborníci již dokonce našli tzv. receptory (místa, na která se váže vitamin D v buňkách) v genomu prakticky všech tkáních! To určuje jeho pestrou škálu vlivu.

VLIV NA IMUNITU 

Zjištění, že dostatek vitaminu D je nezbytným klíčovým faktorem aktivace T lymfocytů a dalších významných složek buněčné imunity, patří k významným objevům. Velká studie z února 2017 publikovaná v British Medical Journal asi poprvé přesvědčivě dokázala, že vitamin chrání proti respiračním infekcím. Výsledky korelují se známými fakty o výskytu respiračních infekcí včetně chřipky v zimních a jarních měsících. Nová data vysvětlují i pozorování, že normální hladiny vitaminu D snižují výskyt astmatu, který je běžně aktivován právě respiračními viry. Obecně byl efekt suplementace vitaminem D u osob s respirační virózou provázenou nedostatkem vitaminu D zhruba shodný jako efekt vakcinace proti chřipce. 

DALŠÍ EXTRASKELETÁLNÍ ÚČINKY 

Studie na zvířatech prokázaly inhibiční efekt vitaminu D na progresi tumorů tlustého střeva, vaječníků, prsů, prostaty, močového měchýře, jícnu, žaludku, tlustého střeva, rekta, plic, ledvin, pankreatu, vulvy a maligních lymfomů.

Má efekt i v léčbě diabetu mellitu 1. i 2. typu, autoimunit (střeva, revmatoidní artritidy, roztroušené sklerózy), poruch učení, depresi, poruch nálad, regeneraci svalů a odstranění syndromu „přetrénování“, plodnosti a vývoje plodu, hypertenze a metabolického syndromu, nepříznivého průběhu stárnutí, parodontózy, lupenky, ztráty vlasů, makulární degenerace, migrény, Alzheimerově chorobě…

JAK POZNÁTE NEDOSTATEK VITAMINU D? 

Můžete pozorovat některé z těchto příznaků, které se objeví z nejasných příčin.

  • Svalová slabost.  
  • Snížená vytrvalost. 
  • Nespavost. 
  • Přecitlivělost hmatu. 
  • Náladovost a deprese. 
  • Vysoký krevní tlak. 
  • Únavové zlomeniny. 

Přestože je obecný nedostatek vitaminu známá věc, myslím, že nebýt coronaviru, vztah k nedostatku tohoto skutečně „slunečného“ hormonu by ještě na pár let zůstal vlažný a bez aktivní odezvy. Coronavire - přecejenom jsi k něčemu dobrý!

 

Zdroje:

https://www.grassrootshealth.net/ a https://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D 

VYZKOUŠEJ PROGRAM BE FIT NA 7 DNÍ ZDARMA!

Jdu do toho

Komentáře k článku

Váš komentář