Je na čase být happy aneb jak si namíchat koktejl hormonů štěstí

22. července 2020 Mind Beauty Lucie Tužová

Netvrdím, že hormonální bomba bohatá na endrofiny obrátí váš život naruby a najednou vše bude růžové. S jistotou lze ale říci, že produkci hormonů štěstí, které podmiňují pozitivní pocity, můžeme značně ovlivnit. A co je pro člověka lepší než se cítit pozitivně naladěný? Z jednotlivých momentů se skládá celý život. Pojďme si každou chvíli užít naplno a s úsměvem.

Serotonin 

Možná nejznámější „hormon štěstí“ je zároveň neurotransmiter, jenž přenáší nervové vzruchy, a je spojený se spánkovým cyklem, sexualitou, sebevědomím a pozitivním náhledem na život.

Lidé s nižší hladinou serotoninu v krvi mohou trpět depresemi, úzkostí, spánkovou poruchou, migrénou, nebo obavami z budoucnosti místo toho, aby byli šťastní v přítomnosti.

Je vědecky prokázané, že jeho tvorbu podporuje aerobní cvičení. Neopomeňte proto běh, plavání, cyklistiku, kolečkové brusle a zároveň i čas strávený na slunci. Při něm se v těle tvoří vitamin D a ten má zase vliv na uvolňování serotoninu.

Neškodí také zařadit do jídelníčku některá jídla: mléčné výrobky, čokoládu, banány, ovesné vločky, vajíčka, ryby, oříšky a semínka. Všechny obsahují aminokyselinu tryptofan, která se v těle mění právě na serotonin.

Endorfiny 

Hormony někdy svými účinky přirovnávané k morfinu, tedy k přírodními opiátu. Jejich uvolňováním z hypofýzy dochází ke zlepšení nálady, celkovému uklidnění a tlumení bolesti. Endorfiny se vyplavují do těla při stresu a svalové zátěži, zejména při anaerobním cvičení. Jedná se tedy o fyzickou aktivitu vysoké intenzity, přičemž organismus pracuje "bez" přísunu kyslíku (sprint, HIT trénink, spinning aj.). Hladina endorfinů vzrůstá už po desetiminutovém cvičení. Ještě půl hodiny po prodělané fyzické námaze si drží zhruba desetinásobek svého klidového množství. U trénovaného jedince totiž dochází k produkci endorfinů v kratším čase a ve větším množství. Také následný pocit uvolnění a pozitivního prožitku je po tréninku hlubší. U rekreačních sportovců a netrénovaných jedinců pak endorfiny působí hlavně jako opiáty. Pozor tedy na to, abychom si na tréninku nevytvořili závislost!

Množství endorfinů zvyšují i extatické prožitky - poslech hudby, tanec, masáž, či sexuální stimulace. Stejně tak i adrenalinové sporty mají zásadní vliv na produkci adrenalinu a endrofinů.

Dopamin 

Hormon neřesti, jak se dopaminu říká, se vyplavuje při odměnění v jakékoliv podobě. Vyhrajeme-li například, nebo se nám něco povede, ale i když pouze očekáváme výhru a úspěch. Proto je spojován se sázením, hraním na automatech, ale i s užíváním některých drog. Jeho hladinu lze zvyšovat samozřejmě i zdravějšími aktivitami, a to třeba dosahováním reálných cílů a jejich postupným zvyšováním.

Oxytocin 

A jsme opět u toho sexu. Hormon lásky se uvolňuje při tělesném kontaktu, při sexu a masáži, ale pro ženy i u porodu.Tento hormon nás činní milejšími a pomáhá tak utužovat mezilidské vztahy. Většinou jedinci, kteří jsou zamilovaní, jsou v opojení této hormonální bomby. Chcete-li zvýšit hladinu oxytocinu v krvi - objímejte se, milujte se, sexujte. Vše je povoleno. Jen opět pozor na závislost!

 

VYZKOUŠEJ PROGRAM BE FIT NA 7 DNÍ ZDARMA!

Jdu do toho

Komentáře k článku

Váš komentář