Jaký jste somatotyp aneb jak cvičit a jak se stravovat

5. ledna 2021 Power Body Lucie Tužová

Věděli jste, že existuje typologie lidí podle vrozené stavby těla? A že dokonce tato typologie postavy částečně předjímá jakým způsobem se stravovat a cvičit? To, že existují typy lidí, kteří maji tendence k nadváze nebo naopak k podvýživě není náhoda. Stejně tak je geneticky předurčeno nabírání svalové hmoty. Pojďme se podívat na to, kam byste se zařadili vy!

Když jsem jako osobní trenérka sestavovala tréninkový plán, tuto teorii jsem vždy brala v úvahu. Nutno říci, že nutriční poradenství a volba pohybu závisí na mnoha dalších kritériích.

Endomorf, ektomorf, mezomorf. To je základní typologie lidí podle vrozených tělesných predispozicí, jak ji rozpracoval americký psycholog William Sheldon. Každopádně hned ze začátku je důležité upozornit na to, že skoro nikdo není jeden „čistý typ“. Existují samozřejmě i případy, kdy má člověk třeba od každého somatotypu v sobě určitou část. Pokud byste chtěli přesné výsledky, můžete si dojít na sportovní diagnostiku, kde vám pomocí měření dokážou somatotyp velmi kvalitně určit.

Ektomorf 

Ektomorf se vyznačuje vyšší a štíhlou postavou. Nemá však moc dobré předpoklady pro posilování, protože má rychlý metabolismus a těžko nabírá svalovou hmotu. Výhodou tohoto somatotypu je nízké procento podkožního tuku. Pokud jste ektomorf a chcete se věnovat posilování, asi to nebudete mít moc jednoduché, ale i přesto můžete mít skvělou postavu. Často vídám v posilovně ektomorfy, kteří si stěžují, že nemohou nabrat svalovou hmotu a problém proč svalovou hmotu nenabírají, se většinou skrývá ve stravovacích návycích – především v nízkém energetickém příjmu. Ektomorf by měl naopak mít co nejvyšší energetický příjem. Zároveň by měl omezit aerobní cvičení, aby nehubnul (běh, spinning, aerobik aj.).

Jelikož William Sheldon spojoval somatotypy i s temperamentem, pojďme si říci, čím se podle něj vyznačuje ektomorf. Ektomorf je podle Sheldona nesmělý, introvertní a má rád soukromí. Má také velký cit pro umění.

Mezomorf 

Mezomorf má výborné předpoklady k posilování, vyznačuje se atletickou svalnatou postavou. Tento somatotyp nemá problémy s nabíráním svalové hmoty a najde uplatnění nejen v kulturistice, ale například i v atletice. Má navíc dobré spalování tuků. Snad jedinou nevýhodou tohoto somatotypu je to, že mezomorfové mají často sklony k přetrénování. Jste-li mezomorf, určitě si dávejte na přetrénování pozor.

Podle Sheldona je mezomorf dobrodružný a odvážný, touží po síle a dominanci. Má rád riskování, je soutěživý a také ho nezajímá, co si myslí ostatní. Je to typ, který je asertivní a rozhodně není stydlivý, dokáže se prosadit.

Endomorf 

Endomorf se vyznačuje nižší postavou a má většinou vyšší procento podkožního tuku kvůli pomalému metabolismu. Ale i endomorf může mít nízké procento podkožního tuku, pokud si hlídá jídelníček. Na druhou stranu má tento somatotyp i dobré předpoklady k nabírání svalové hmoty. Pokud jste endomorf, určitě byste měli do svého tréninkového plánu zařadit kardio a opravdu důsledně si hlídat stravování. Je vhodné zvolit nízkosacharidovou stravu s konzumací sacharidů převážně dopoledne.

Endomorf je podle Sheldona tolerantní a uvolněný, má rád pohodlí a jídlo, má smysl pro humor a stejně tak je společenský. Dokáže dobře zvládat emoce a touží po určitém obdivu.

Ať jste jakýkoliv somatotyp, pohyb a zdravá strava prospívá všem. :) Pojďme si tedy zlepšit náladu cvičením!

VYZKOUŠEJ PROGRAM BE FIT NA 7 DNÍ ZDARMA!

Jdu do toho

Komentáře k článku

Váš komentář