Pitný režim

22. února 2021 Power Energy Tereza Tydlitátová

Asi ne jeden z nás už někdy slyšel, jak je pitný režim pro náš organismus nesmírně důležitý. Zatímco bez potravy dokáže člověk přežít až 40 dní, bez vody pouhé 2 – 3 dny. Pojďme se na toto téma podívat blíže.

Nejprve je třeba si říci, že voda tvoří základ lidského těla. Nachází se v každé buňce, ve tkáních i orgánech. Její množství v těle je zcela individuální. Muži mívají kolem 50 – 65 %, ženy pak méně, 45 – 60 %, protože disponují větším procentem tuku (to platí i pro obézní jedince). S přibývajícím věkem procentuální podíl vody v těle klesá.

Funkce vody v těle

  • zajišťuje vnitřní homeostázu neboli stálost vnitřního prostředí
  • udržuje pružnost a odolnost kůže
  • zvlhčuje sliznice
  • působí jako rozpouštědlo pro chemické reakce
  • reguluje tělesnou teplotu a krevní tlak
  • přivádí živiny do buněk
  • odvádí z těla všechny škodlivé látky

Denní optimální množství příjmu tekutin je pro dospělého člověka 35 – 40 ml na kilogram tělesné hmotnosti.

Příjem tekutin závisí na:

  • tělesné hmotnosti
  • věku
  • pohlaví
  • teplotě a vlhkosti vzduchu
  • pohybové aktivitě (každých 15 minut vykonávání pohybové aktivity by se příjem tekutin měl navýšit o 100 – 120 ml)
  • teplotě těla
  • aktuálním zdravotním stavu
  • množství a typu stravy

Při nedostatečném denním příjmu tekutin může dojít k lehké či těžší dehydrataci. Ta může způsobovat bolesti hlavy, únavu, nižší výkonnost, vyšší riziko úrazů, pocit na zvracení, závratě, zvýšenou tělesnou teplotu, zácpu, problémy s trávením, křeče, úpal, sníženou tvorbu potu i moči a další.

A jaké typy tekutin je vhodné zařazovat?

Pitný režim by měla převážně tvořit čistá voda. Dále jsou vhodné minerální vody, ředěné ovocné i zeleninové džusy či neslazené čaje. Pozor si určitě dejte na veškeré nápoje, které obsahují cukr, umělá sladidla či kyselinu fosforečnou – colové nápoje, limonády, energy drinky a podobně.

Jestliže máte s pitným režimem problém a pijete jen tehdy, když máte žízeň, doporučuji si připravovat karafu s vodou a mít ji neustále na očích. Budete mít přehled, kolik toho přes den vypijete a budete na tom moci více pracovat. Stejně bude fungovat i větší láhev s vodou, kterou budete mít neustále po ruce na cestách.

Pro někoho může být pití čisté vody nudné. Co si vodu něčím obohatit a využít například sezónní ovoce či zeleninu? Tady je několik osvědčených tipů :-).

  • citron, máta
  • okurka, limetka
  • lesní ovoce
  • vodní meloun
  • med, citron, zázvor
  • levandule, citron
  • červený pomeranč, rozmarýn, celá skořice

Jak můžeme vidět, voda ovlivňuje celkovou funkci našeho organismu. Tak na pitný režim nezapomínejme a snažme se ho dodržovat.

VYZKOUŠEJ PROGRAM BE FIT NA 7 DNÍ ZDARMA!

Jdu do toho

Komentáře k článku

Váš komentář